Kava ir nėštumas: ar tai suderinama?

Kava ir nėštumas

Kava vienas prieštaringiausiai ir medikų, ir nėščiųjų vertinamas gėrimų. Kokį poveikį daro kava, ar ji kenkia, diskutuojama ne vieną dešimtmetį, tačiau iki šiol šie pokalbiai vis dar aktualūs. Medikai pripažįsta, kad kofeino poveikis vaisiaus vystymuisi dar neištirtas.

Nėra ir konkretaus atsakymo, ar tikrai kofeinas labiausiai gali pakenkti pirmame nėštumo trimestre. Tačiau tikrai aišku, kad kava (kaip ir arbata), o ypač saldinta ir su grietinėle (labai sotus, bet ne maistingas gėrimas) gali sugadinti apetitą ir nebesinorės to, ko nėščia moteris būtinai turėtų suvalgyti.

Kavos įtaka vaisingumui

Kavą geriame, nes ji „dovanoja“ ištvermę, darbingumą, pažadina, sušildo. Medikai įtaria, kad ji saugo storąją žarną nuo vėžio, stabdo akmenų susidarymą tulžies pūslėje. Tačiau tuo pačiu kava iš organizmo „išplauna“ kalcį, geležį, magnį, fosforą, kalį ir natrį, didina kraujo spaudimą ir tankina širdies plakimą, gali sukelti nemigą. Toks žalingas kofeinas tampa tada, kai jo organizme prisikaupia per daug. Jo yra ne tik kavoje, bet ir šokolade, kakavoje, arbatoje (ypač juodojoje), kokakoloje ir kituose energetiniuose gėrimuose. Beje, tirpios kavos puodelyje kofeino yra net daugiau negu natūralios.

Kavos priešininkai sako, kad jeigu moteris kasdien kavos su kofeinu išgeria daugiau nei 3 puodelius, ji gali atitolinti nėštumo startą. Kavos kontraceptinės veiklos mechanizmas iki šiol nėra aiškus, tačiau tokios aplinkybės nereikėtų kategoriškai atmesti. Juolab, kad dauguma reprodukcinės sveikatos specialistų kūdikį planuojančioms poroms rekomenduoja laikytis kuo sveikesnio gyvenimo būdo ir atsisakyti kofeino. Vieni medikai kavą pataria išbraukti iš raciono, o kiti – jos vartojimą sumažinti iki minimumo. Šiuo atveju kava rekomenduojama mėgautis ne reguliariai, o tik tada, kai tuo puodeliu, tarsi vaistais norima padidinti nukritusį spaudimą.

Kofeinas nėštumo metu

Pasak medikų, besilaukianti vaikelio sveika moteris nesibaimindama ir negalvodama apie pasekmes kasdien gali išgerti po vieną du puodelius kavos. Daugiau jai nereikia. Laukiantis kūdikio, energijos poreikis padidėja, bet nežymiai, todėl ieškoti jos kavos puodelyje neverta.

Kai kurie medikai rekomenduoja kavos visai atsisakyti. Tokios nuomonės šalininkai įsitikinę, kad nuolat geriant kavą ir jos išgeriant daug, ankstyvoje nėštumo stadijoje galima vaikelio netekti, paankstinti gimdymą, vaikutis gali gimti mažo svorio, gali sulėtėti jo vystymasis mamos pilvuke, nes kofeinas „suvalgo“ vaikeliui reikalingą geležį ir kalcį.

Medikai rekomenduoja bent jau pirmąsias 12 nėštumo savaičių kavos (kaip, beje, ir kitų kofeino turinčių produktų) į rankas neimti arba gerti balintą ir labai silpną. Be to, paskutiniame nėštumo trimestre vaikelio nervų sistema yra ypač jautri kofeinui, todėl kava piktnaudžiaujančių mamų pagimdyti kūdikiai gali būti sveikut sveikutėliai, tik padidėjusio nervingumo. Paskutiniaisiais nėštumo mėnesiais kofeino šalinimas iš motinos organizmo sulėtėja, todėl šiuo periodu geriau gerti įvairias žolelių arbatas. Teratologai teigia, kad dėl apsigimimų vien tik kavos kaltinti nereikėtų.

Kofeinas skatina skysčių šalinimą, o skysčių netekimas pavojingas ir motinai, ir kūdikiui. Norint sužinoti, ar geriama užtektinai skysčių, reikia dirstelti į šlapimą: jei jis šviesiai geltonas ir skaidrus, vandens skysčių pakanka, jei tamsiai geltonas – reikia daugiau. Kofeinas gali dar pagilinti nėštumo metu vyraujančius nuotaikos pokyčius. Kofeino metabolizmas per nėštumą sulėtėja, o tai reiškia, kad jis ilgiau cirkuliuoja kraujyje, tad jo poveikis trunka ilgiau.

Kofeinas prasiskverbia per placentą. Jis susiaurina placentos kraujagysles, todėl vaisius prasčiau aprūpinamas deguonimi ir maisto medžiagomis. Be to, kofeinas skatina gimdos tonusus, o tai neigiamaiveikia vaisių ir gali inicijuoti ankstyvo nėštumo nutrūkimą arba per ankstyvą gimdymą.

Kofeinas patenka į motinos pieną. Žinant, kad daug išgeriant kavos, kofeinas kėsinasi į geležį, mamos piene jo gali sumažėti ir vaikutis gali negauti jo tiek, kiek jam reiktų. Kofeinas gali paveikti vaikelio nervų sistemą – pasisotinęs mamos pieneliu su kofeinu, jis bus neramus, nenorės miegoti, pabus nuo stipresnių garsų.

Ar vienas puodelis kavos pakenks?

Niekas negali užtikrintai pasakyti, kokia kofeino dozė gali smogti labiau ar mažiau. Daug kas priklauso ne tik nuo moters organizmo, bet ir nuo kavoje esančio kofeino kiekio. Todėl, anot medikų, protingiausia nėštumo ir kūdikio maitinimo metu iš viso negerti kavos arba jos kiekį maksimaliai sumažinti.

Mokslininkai nesutaria, ar kavamanėms tikrai gali grėsti persileidimas. Priežasčių siūloma ieškoti ir kitur – nuo chromosomų anomalijos iki gyvenimo būdo, planuojant nėštumą ir laukiantis.

Amerikiečių žurnalas „Obstetrics and Gynecology“ gąsdina, kad jau apie 200 ml kavos kasdien išgeriančioms moterims išauga priešlaikinio gimdymo rizika. Tokią kritišką kofeino dozę, pasirodo, organizmas gali gauti: iš 3 puodelių užplikomos kavos, iš 4 – tirpios, iš 6 arbatos puodelių, iš 8 kokakolos buteliukų, iš 350 gramų šokolado. Štai britų mokslininkai teigia, kad saugu išgerti kasdien po 300 ml kavos.

1998 – 2002 metais danų mokslininkai atliko tyrimą ir nustatė, kad moterys, kasdien išgerdavusios po 3 puodelius kavos, gimdė vidutiniškai 3,5 kg sveriančius naujagimius – kaip ir tos mamos, kurios nuo dvyliktos nėštumo savaitės kavą su kofeinu iškeitė į gėrimą be kofeino.

Mokslininkai iš Aarhus universiteto tvirtina, kad kasdien išgeriant 4 – 7 puodelius kavos, nėštumo pradžioje trečdaliu didėja rizika netekti vaisiaus, o 8 ir daugiau puodelių dukart didina riziką pagimdyti anksčiau laiko arba net patirti persileidimą.

Ką daryti, norint mesti?

Kaip įprasti kavos išgerti mažiau? Pirmas žingsnis – motyvacija – nėščiai moteriai yra ypač lengvas: užtikrinti, kad į gyvenimą įžengtų kaip galima sveikesnis vaikelis.

Antras žingsnis: moteris turi suvokti, kodėl ji geria kavą. Traukia jos aromatas ar skonis, jaučia malonumą, skanaudama šiltą gėrimą, nori ja reguliuoti kraujo spaudimą? Jeigu moteris kavą geria todėl, kad turi laisvą minutę, ji per ją gali nuveikti kur kas naudingesnių ir pačiai moteriai, ir jos kūdikiui darbų: išsispausti vaisių ar daržovių sulčių, numegzti kojinytes, pavartyti vardų žodyną…

Jeigu kavos gėrimas yra nepaaiškinamas ritualas, vietoje šio gėrimo galima paimti stiklinę morkų, apelsinų sulčių ar išeiti į balkoną pakvėpuoti grynu oru. Geriausia nuo kavos pratintis neskubant. Jeigu įmanoma, galima įsigyti kavos su nedideliu kofeino kiekiu arba iš viso be jo.