Vaisingumo dieta. Ką valgyti, norint pastoti

Dieta norint pastoti

Kiekviena nauja gyvybė prasideda nuo paprastų dalykų. Bent jau iš pirmo žvilgsnio. Pirmiausia, aktyvus spermatozoidas prasiskverbia į subrendusį kiaušinėlį. Tuomet apvaisinta kiaušialąstė įsitvirtina gimdos sienelėse ir pradeda augti. Nieko sudėtingo, tačiau šiuos įvykius lemia kaip laikrodis dirbantys hormonai, kurių reikia kiaušinėliams ir spermatozoidams subrandinti, fiziologija ir aplinkos veiksniai.

Visi žinome, kad mityba, mankšta ir sveikas gyvenimo būdas lemia gyvenimo trukmę ir bendrą sveikatos būklę. Ar vaisingumas įskaičiuotas? Ilgai atsakymas į šį klausimą buvo „Galbūt“, pagrįstas tiek bobučių išmintimi, tiek bendrais samprotavimais, tačiau ne mokslu.

Ne taip seniai tai pasikeitė. JAV mokslininkai stebėjo ir tyrė 18 000 moterų, norėdami išsiaiškinti mitybos ir kitų faktorių poveikį sveikatai. Kiekviena šių moterų teigė norinti pastoti. Per 8 stebėjimo metus dauguma jų pagimdė, tačiau vienai iš 6 tyrime dalyvavusių moterų iškilo problemų bandant pastoti, daugumai – problemų dėl ovuliacija. Palyginę jų mitybą ir gyvenimo būdo įpročius, mokslininkai pastebėjo tam tikras tendencijas, kurias susistemino ir pateikė rekomendacijas vaisingumui padidinti.

Šių rekomendacijų tikslas – ovuliacijos problemų, dėl kurių kyla ketvirtadalis ir daugiau nevaisingumo atvejų, prevencija. Šios rekomendacijos nepasitvirtins, kai nevaisingumo priežastys kitos, pavyzdžiui, kiaušintakių nepraeinamumas. Nors „vaisingumo dieta“ nesuteikia didesnių nėštumo garantijų nei dirbtinis apvaisinimas ar bet kokios kitos medicininės procedūros, tačiau ji nereikalauja ir papildomų finansinių išlaidų, yra prieinama visiems ir formuoja sveikus mitybos įpročius, kurie bet kokiu atveju pravers, norint išlikti sveikoms.

Lėtai virškinami angliavandeniai

Kažkada, ne taip seniai, angliavandeniai buvo pagrindinis gero skonio ir energijos šaltinis. Duona, makaronai, ryžiai, bulvės – tai buvo ypač rekomenduojamas maistas, įsitaisęs mitybos piramidės viršūnėje. Tačiau vienu metu angliavandeniai buvo įrašyti į produktų sąrašą, kurių vartoti negalima, norint numesti svorio.

Nauji tyrimai parodė, kad angliavandeniai daro įtaką ir vaisingumui. Valgant daug lengvai virškinamų angliavandenių, pavyzdžiui, baltos duonos, bulvių, saldžių gėrimų, padidėja ovuliacijos problemų rizika. Vartojant lėtai virškinamus angliavandenius, turinčius daug ląstelienos, tikimybė pastoti gali padidėti.

Angliavandeniai lemia cukraus ir insulino lygį kraujyje. Kai jis pakyla pernelyg aukštai, sutrinka hormonų, reguliuojančių vaisingumą, balansas. Žinodami, kad mityba lemia cukraus ir insulino lygį kraujyje, mokslininkai aiškinosi, ar angliavandenių vartojimas gali paveikti sveikos moters vaisingumą. Atsakymas buvo – taip. Mokslininkai grupavo tyrimo dalyves pagal tai, kiek jos vartoja angliavandenių ir pastebėjo sąsają tarp jų kiekio ir sveiko gyvenimo būdo.

Daugiau angliavandenių valgančios moterys valgė mažiau riebalų ir gyvūninės kilmės baltymų, gėrė mažiau alkoholio ir kavos bei valgė daugiau augalinės kilmės baltymų ir ląstelienos nei tos, kurios vartojo mažiau angliavandenių. Daugiau angliavandenių vartojančios moterys taip pat svėrė mažiau, mažiau jų rūkė ir buvo fiziškai aktyvesnės.

Bendras angliavandenių suvartojimas taip pat nebuvo susijęs su ovuliacijos problemomis. Su jomis susidūrė moterys ir daug, ir mažai angliavandenių suvartojančiųjų grupėse. Ir nieko nuostabaus. Juk skirtingi angliavandeniai skirtingai veikia cukraus ir insulino lygį kraujyje.

Vertinant bendrą angliavandenių vartojimą, nepastebimi lieka kai kurie svarbūs aspektai. Tad buvo pažvelgta į glikeminį krūvį, kuris parodo ir angliavandenių kiekį, ir kaip greitai jie virsta cukrumi kraujyje. Kuo daugiau vartojama greitųjų angliavandenių, tuo didesnis glikeminis krūvis. Moterys aukščiausioje glikeminio krūvio kategorijoje 92 procentais dažniau susidūrė su ovuliacijos problemomis nei moterys žemiausioje kategorijoje, įvertinus jų amžių, rūkymą, vartojamų baltymų šaltinį ir kitus vaisingumą lemiančius faktorius. Kitaip tariant, valgant daug lengvai virškinamų angliavandenių (šaltų pusryčių dribsnių, baltųjų ryžių, bulvių), padidėja nevaisingumo dėl ovuliacijos problemų rizika, o valgant daugiau „lėtųjų“ angliavandenių (rudųjų ryžių, makaronų, juodos duonos), ši rizika mažėja.

Riebalų balansas

2003 metais Danijos valdžia priėmė drąsų sprendimą, norėdama padėti apsaugoti gyventojus nuo širdies ligų: ji uždraudė trans riebalus (dirbtiniu būdu gaunami riebalai) greitajame maiste, kepiniuose ir kituose pusfabrikačiuose. Šis sprendimas baigėsi netikėtai – padidėjo šalies gimstamumas. Kaip parodė JAV mokslininkų tyrimas, trans riebalai yra galingas faktorius, kalbant apie ovuliaciją ir vaisingumą. Valgant mažiau šio dirbtinio riebalo gali pagerinti vaisingumą, o vartojant daugiau sveikų nesočiųjų riebalų, šansai pastoti gali dar padidėti.

Moterys, gydytojai ir mitybos ekspertai seniai žinojo, kad kūno riebalų ir energijos atsargos daro įtaką vaisingumui. Moterys, kurios turi nepakankamai energijos atsargų nėštumui palaikyti, susiduria su sunkumais dėl ovuliacijos arba apskritai nebesulaukia mėnesinių. Moterys, kurios šios energijos (riebalų rezervo) turi pernelyg daug, dažnai pastoti negali dėl kitų priežasčių.

Mokslininkai tyrė ryšį tarp „gerųjų“ riebalų ir vaisingumo įvairiais aspektais, tačiau efektas nebuvo pakankamai ryškus, kad būtų galima drąsiai teigti jų naudą. Trans riebalai – kita istorija. Trumpai tariant, kuo daugiau tokių riebalų moteris vartoja, tuo didesnė ovuliacinio nevaisingumo tikimybė. Efektas pastebėtas, net kasdien suvartojant apie 4 gramus tokių riebalų. Tai mažiau nei suvartoja vidutinis amerikietis.

Valgant daugiau „blogųjų“ riebalų dažniausiai reiškia mažiau kitokio tipo riebalų ir angliavandenių. Riebalai turi galingą biologinį efektą.

Baltymai

Daugumos patiekalų centre – kalnas baltymų. Jautiena, vištiena, kiauliena – populiariausi baltymų šaltiniai. Pupelės atsilieka toli toli. Negerai. Ankštinės daržovės – puikus baltymų ir kitų reikalingų medžiagų, kaip ląsteliena bei mineralai, šaltinis. Pasitelkusi fantaziją ir valgydama daugiau pupelių bei riešutų, galite pasijusti valganti už du. Mokslininkų tyrimas atskleidė, kad vartojant daugiau augalinės ir mažiau gyvulinės kilmės baltymų – didelis žingsnis vaisingumo link.

Tyrėjai aiškinosi, kokią įtaką vaisingumui daro baltymų vartojimas ir paaiškėjo, kad daugiausiai baltymų vartojančios moterys dažniau turi sunkumų pastoti dėl ovuliacijos sutrikimų. Tuomet mokslininkai pradėjo tirti vartojamų baltymų kilmę. Dažniausiai ovuliacijos problemų turėjo gyvulinės kilmės baltymus valgančios moterys. Ir atvirkščiai – augalinės kilmės baltymus dažniau besirenkančios moterys tokių problemų turėjo rečiau. Paprasčiau tariant, po mėsos patiekalą kasdien valgančioms moterims ovuliacijos problemų rizika padidėja trečdaliu. Kiaušiniai arba žuvis ovuliacijai įtakos neturėjo, o pupelės, žirniai, soja, riešutai teikė apsaugą nuo ovuliacinio nevaisingumo.

Pienas ir pieno produktai

Įsivaizduokite vanilinių ledų kaušelį, apipiltą šokolado padažu, pabarstytą riešutukais ir pagardintą plakta grietinėle. Jei susidūrėte su ovuliacijos problemomis, laikykite tai sveiku maistu. Tyrėjai nustatė, kad kasdien suvalgant 1 – 2 pieno produktų porcijas (pienas, jogurtas, varškė ir net ledai) saugo moteris nuo ovuliacinio nevaisingumo, o nugriebto ir neriebaus pieno gaminiai sukelia atvirkštinį efektą.