Neramus miegelis: košmarai ir lunatizmas

Neramus vaiko miegas

Daugelio vaikų gyvenime yra etapas, kuomet jų ramų miegą trikdo košmarai, staigūs prabudimai ar lunatizmas. Tai gąsdina ne tik jus, bet ir pačius vaikus, o jums dar tai kelia ir rūpestį.

Kas yra košmaras?

Košmarai – tai gąsdinantys sapnai, kurie kartas nuo karto aplanko ir mažuosius. Dažnai jie kankina 3 – 6 metų amžiaus vaikus. Žinoma, košmarus gali susapnuoti ir jaunesni ar vyresni vaikai. Blogi sapnai dažniausiai susapnuojami paskutinėmis miego valandomis. Daugelis vaikų prabudę iš karto galvoja, kad tai, ką jie susapnavo vyksta realiai. Tačiau, jeigu pasijunta pakankamai saugūs, mažieji gali vėl ramiai užmigti.

Kas sukelia košmarus?

Košmarai dažniausiai siejami su įvykiais, kurie nutiko dienos metu, arba su baimėmis ir išgyvenimais. Sapnai, sietini su tuo, kas vyksta gyvenime ir apie ką galvojama, yra natūralus dalykas. Kuomet paaugę vaikai įgyja pasitikėjimo spręsdami savo problemėles, košmarų skaičius palaipsniui mažėja.

Jeigu pastebite, kad blogi sapnai jūsų vaiką kamuoja labai dažnai, pagalvokite apie tai, kas vyksta jo gyvenime. Pavyzdžiui, nuolatiniai nesutarimai šeimoje ar tėvų skyrybos, į kurias vaikas reaguoja labai jautriai. O galbūt vaiko gyvenime įvyko koks nors didelis pasikeitimas – jis pradėjo eiti į darželį ar mokyklą, mama pradėjo eiti į darbą, o mažylį prižiūri auklė, vaikas bijo būsimo apsilankymo pas gydytoją ir panašiai.

Trejų – šešerių metų vaikai turi labai lakią vaizduotę, kuri vystosi žaidimų metu, todėl kartais jų įsivaizduojami baubai ar vagišiai aplanko mažuosius sapnuose.

Ką daryti jums?

  • Daugiausia, ko reikia vaikams iš tėvų – tai nuraminimo, paguodos žodžio bei tvirto užtikrinimo, kad viskas yra gerai bei kad jie yra saugūs.
  • Po truputį stenkitės vaikus įtikinti, kad sapnai nėra realybė. Žinoma, iš karto tai padaryti bus nelengva, bet augdami po truputėlį suvoks.
  • Palikite praviras jų miegamojo duris, o jeigu reikia ir įjungtą šviesą.
  • Prašykite, kad vaikas kuo daugiau papasakotų apie tai, ką sapnavo. Tai leis jam pasijusti saugiau.
  • Televizija bei video filmai gali būti labai svaria priežastimi, trikdančia vaiko miegą, todėl atidžiai spręskite, kokias programas žiūrėti jūsų atžalai.
  • Prieš einant miegoti, stenkitės, kad mažylis jaustųsi kuo ramiau. Paskaitykite jam gražią pasakėlę, padainuokite lopšinę, išmaudykite jį vonioje ir panašiai.
  • Prieš mažyliui užmiegant, nepamirškite jo apkamšyti, pabučiuoti ir palinkėti labos nakties.

Kas yra lunatizmas?

Lunatizmas dažniausiai prasideda po keleto valandų nuo užmigimo pradžios. Paprastai tai trunka nuo 5 iki 30 minučių. Tai gali pasireikšti kaip

  • Sėdėjimas lovoje,
  • Vaikščiojimas ar netgi bėgiojimas namie,
  • Kartais ir išėjimas iš namų.

Lunatizmo metu vaikas visiškai savęs negali kontroliuoti, todėl nejausdamas gali ir susižaloti. Jis gali puikiai girdėti, ką jūs sakote, ir kalbėti pats, tačiau jo žodžius suvokti gali būti sunkoka. Be to, mažylis gali nusišlapinti neįprastoje vietoje. Lunatikus yra gana sunku pažadinti, dažniausiai jie prabunda patys, bet nieko neatsimena. Jeigu neprabunda, dažniausiai grįžta miegoti ne į savo lovą.

Kas sukelia lunatizmą?

Dažniausiai vaikai lunatikuoja tuomet, kai turi aukštos temperatūros arba yra labai pervargę. Lunatizmas nereiškia, kad vaikas turi emocinių ar psichologinių problemų, nebent jis nuolatos yra veikiamas didelio streso.

Ką daryti?

Specialių priemonių sustabdyti lunatizmą nėra. Svarbiausia yra užtikrinti, kad vaikas būtų saugus.

  • Užrakinkite duris, nepalikite atidarytų langų ir nepalikite ant kelio daiktų, kuriais vaikas, nežinodamas kur eina, galėtų susižaloti.
  • Jeigu pastebėjote lunatikuojantį vaiką, nežadinkite jo, o paprasčiausiai palydėkite į lovą.