Kad atostogos būtų mielesnės

Patarimai atostogoms

Neretai susiduriame su tuo, kad atostogos, į kurias išvykstame po ilgų planavimo savaičių ar net mėnesių, baigiasi dideliu nusivylimu ir nesuvokimu, ką gi pražiūrėjome, kad grįžę jaučiamės blogiau, nei prieš atostogas. Čia pateikiami pasiūlymai, kurie gali padėti per atostogas pailsėti ir atgauti jėgas, nesvarbu, ar pasirenkate išvyką į užsienį, darbą kaime arba sode ar buto remontą.

1. Saugokitės perfekcionizmo. Jeigu pradedame lyginti save ir savo patirtį su užsibrėžtais standartais, dažnai imame nebedaryti to, kas teikė tikrą malonumą, nes tai pradeda atrodyti “per žemas lygis”. Perfekcionizmas kyla iš nerealių lūkesčių ir sukelia daugybę emocinių sunkumų, įskaitant depresiją, nusivylimą ir žemą savęs vertinimą. Žinokite, kad atostogos niekada nebūna (arba retai kada būna) tobulos. Svarbiausia – mėgautis visais atostogų trūkumais ir nesklandumais! Kada nors juos prisiminsite kaip mielą ir ypatingą tų metų atostogų atspalvį. Ir bet kokiu atveju, jeigu jūsų lūkesčiai išliks realūs, atostogų laikas jums suteiks daug didesnį malonumą.

2. Pažinkite save. Jeigu jums svarbu turėti laiko pabūti vieniems arba dviese su sutuoktiniu – nekeliaukite kartu su draugais. Jeigu norite išvykti į pažintinę kelionę, kurioje bus daug visko apžiūrima ir daug keliaujama fiziškai – pasilikite kelias atostogų dienas pasyviam poilsiui po kelionės, nes greičiausiai būsite pavargę ir iškart į darbą grįžti nebus lengva. Vertinkite poilsio galimybes pagal tai, kas tinka būtent jums, tokiu būdu lengviau įgyvendinsite savo lūkesčius ir patirsite mažiau nusivylimų.

3. Pažinkite savo kelionės partnerį (partnerius). Jeigu jūsų sutuoktinis negali atitrūkti nuo savo darbo reikalų, susitaikykite su tuo, kad jis (ar ji) turės kažkiek laiko kalbėti telefonu ar dirbti kompiuteriu. Dar iki atostogų aptarkite, ką tuo metu darysite jūs, kaip galima būtų suplanuoti darbo laiką, kad jis nepakenktų kitiems jūsų planams. Jeigu keliaujate kartu su grupe – aptarkite, ar bus laiko ir galimybių jums pabūti ne tik visiems kartu, bet ir kiekvienam atskirai ar nedidelėmis grupelėmis. Laikas sau svarbus kiekvienam žmogui, ir kai jo pritrūksta – neišvengiamai kyla konfliktai.

4. Kalbėkitės, kalbėkitės ir dar kartą – kalbėkitės. Įsitikinkite, kad viską aptarėte, žinote, ko tikėtis, išsakėte savo norus ir savo nusivylimus dėl priimtų sprendimų. Tai nereiškia, kad visi bus patenkinti. Nesvarbu, ar keliaujate vieni, ar su sutuoktiniu arba geriausiu draugu, ar su grupe, ar su žmogumi, kurį vos pažįstate – jums visiems reikės priimti kompromisus, ir tikrai ne vieną kartą.

5. Kompromisus įtraukite į planus. Galbūt jūsų sutuoktinis labai nemėgsta apsipirkinėti, o jums tas ypač svarbu. Susitarkite, kad jis tuo metu pasivaikščios parke, kol jūs porą valandų praleisite parduotuvėje, bet neužsibūkite ilgiau, nei susitarėte. Ieškokite kompromisų dėl valgymo, kambarių įrengimo ir taip toliau, jeigu reikia, tačiau nepamirškite, kad kompromisai veiksmingi tik tada, kai visi jaučia, jog susitarta teisingai ir nei vienas nėra tas, kuris nuolat visiems nusileidžia.

Atostogaujant su vaikais gali atrodyti, lyg viskas daroma tik jiems, ir kompromisai sudaromi tik tokie, kokie tinka jiems. Tačiau jūs duosite vaikams tikrai svarbią gyvenimo (ir atostogavimo) pamoką, jeigu padėsite jiems su jumis sudaryti priimtinus ir amžių atitinkančius kompromisus. Pavyzdžiui, galite kartu su vaikais nueiti pramogauti atrakcionų parke, tačiau su sąlyga, kad jie vakare ramiai žais kambaryje ir leis jums paskaityti knygą ar žurnalą, nereikalaudami dėmesio sau.

6. Planavimas yra gyvybiškai svarbus. Kuo daugiau suplanuosite, kuo daugiau žinosite apie savo kelionės tikslą ir numatomą tvarkaraštį, kaip jūs pasieksite savo kelionės tikslą, ką darysite – tuo geriau būsite pasiruošę savo atostogoms. Ir kuo daugiau būsite pasiruošę, tuo mažiau jus išmuš iš vėžių įvairūs nenumatyti įvykiai.

7. Lankstumas toks pat svarbus, kaip ir planavimas. Iš kitos pusės, niekada nebūna taip, kad viskas vyktų pagal planą. Gali būti, kad kas nors susirgs ar patirs traumą, dėl kurios teks atsisakyti visų išvykų ir būti viešbutyje ar išsinuomotame kambaryje. Tačiau ir tokiu atveju galima puikiai pailsėti, iki soties išsimiegant, susidraugaujant su kaimynais, pavartant knygą ar žurnalą.

Nelankstumas jums gali sutrukyti išnaudoti visas per atostogas pasitaikančias spontaniškas galimybes, kurios vėliau gali nebepasikartoti. Atsisakėte ekstremalaus žygio kalnų upe, nes to nebuvote numatę? Galbūt kitais metais atostogausite su vaiku ar vaikais, kurių nebus kam palikti, ir išbandyti kažko panašaus net negalėsite. Taigi būkite pasiruošę gyvenimo pateikiamoms staigmenoms.

8. Sureguliuokite savo stimuliacijos lygį. Dauguma iš mūsų žino, kaip svarbu atostogų metu sveikai maitintis ir normaliai išsimiegoti. Taip pat žinome, ką reiškia persivalgyti riebaus maisto, per daug pavartoti alkoholinių gėrimų, persikaitinti saulėje ar netgi per daug pasportuoti. Kūnai už visa tai mums atkeršys (kaip bebūtų keista, tą darys ir mūsų protas). Šią kainą kartais sumokame ir savo noru. Tačiau ar žinojote, kad per atostogas taip pat galima kentėti nuo pačios tikriausios abstinencijos, patiriamos dėl elektroninių prietaisų nenaudojimo? Mokslininkai teigia, kad nuolat gaunami elektroniniai laiškai, telefono skambučiai ir kita mus pasiekianti informacija, kurios dėka jaučiamės esantys įvykių sūkuryje, iš tikrųjų stimuliuoja tą primityviąją smegenų dalį, kuri yra atsakinga už reakciją į greitas galimybes ir grėsmes. Stimuliacija sukelia sujaudinimą – tai yra, greitai išsiskiria dozė dopamino (iš kurio vėliau susidaro adrenalinas), o šis sujaudinimas gali sukelti priklausomybę. Nesant tokio sujaudinimo žmonės ima jausti nuobodulį.

Taigi jeigu jūsų sutuoktinis atostogų pradžioje negali atsisveikinti su savo mobiliuoju telefonu ar kompiuteriu (abstinencija!), žinokite, kad, po truputį įsibėgėjant atostogoms, jis pradės atsipalaiduoti (daugumai mūsų atsipalaidavimui prireikia keleto dienų) ir atras kitų įdomių dalykų, o telefoną ir kompiuterį palaipsniui pamirš vis ilgesniam laikui.

Jeigu norite, kad atostogos iš tiesų būtų malonios, reikia atrasti būdų, kaip turėti pakankamai stimuliacijos, kad galėtumėte atsipalaiduoti – pernelyg didelė ramybė gali sukelti nuobodulį ir jausmą, kad kažko labai trūksta. Jums gali prireikti tam daugiau laiko, bet nebijokite išbandyti viską, kas šauna į galvą – juk kokybiškas poilsis atostogų metu to vertas!

Pagal www.psychologytoday.com parengė gyd. psichoterapeutė Dalia Mickevičiūtė – Psichoterapija-jums.lt